ماموپلاستی ، واژه پزشکی است که به جراحی پستان گفته می شود ؛ بر خلاف آنچه تصور می شود ، این جراحی زیبایی مستلزم پروتز سینه نیست ؛ چون بر حسب نیاز افراد جراحی های مختلف سینه وجود دارد.

ماموپلاستی ، نوعی جراحی زیبایی پستان جهت اصلاح سایز ، بزرگ یا کوچک کردن ، فرم دادن ، افزایش یا کاهش حجم سینه ، ترمیم افتادگی پستان و نیز پس از ماستکتومی ( برداشتن پستان ) در زنان و معمولا جهت زیبایی یا رفع نواقص پستان انجام می گیرد.

در طول عمل کوچک کردن پستان ؛ چربی ، بافت غدد و پوست از سینه برداشته شده و سپس ، بافت سینه تغییر شکل داده می شود و به این ترتیب ، وضعیت قرارگیری سر سینه و آرئولا ( هاله اطراف نوک پستان ) اصلاح می گردد.

جراحی ماموپلاستی

ماموپلاستی علاوه بر این که کاربرد زییایی دارد ، می تواند در پزشکی درمانی نیز استفاده شود ؛ برای مثال ، زنانی که به نحوی سینه خود را ازدست داده اند ، می توانند ماموپلاستی را انجام دهند.

ماموپلاستی درمانی جراحی برداشتن سرطان پستان ( درمانی – ماستکتومی ) و فرم دهی پستان ( ماموپلاستی – زیبایی ) با برداشتن بافت و چربی است ؛ این جراحی هم برای درمان سرطان پستان و هم برای حفظ ظاهر طبیعی آن انجام می شود.

بعد از آن که سرطان برداشته شد و بازسازی سینه صورت گرفت ، پستان مختصری کوچک تر و بیشتر بالا کشیده شده است ؛ اگر جراحی منتج به اختلاف اندازه قابل توجه بین دو پستان شود ، پستان دیگر ممکن است نیاز به کاهش ( یا فرم دهی ) داشته باشد ، تا متقارن به نظر برسند ؛ معمولا این عمل مدتی بعد از جراحی اولیه انجام می شود.

ماموپلاستی

ماموپلاستی درمانی ، جراحی بازسازی سینه نیست که بافت آن از قسمت دیگری از بدن برای پر کردن فضای تهی شده ناشی از سرطان استفاده می شود ؛ در این فرایند ، فقط بافت برداشته می شود ، بنابراین صرفا مناسب زنانی است که پستان های متوسط تا بزرگ دارند.

کاهش اندازه پستان در زنان ، ماموپلاستی کاهنده یا جراحی کاهش پستان شناخته شده است ؛ اگر چه این واژه پزشکی به هر گونه جراحی پستان گفته می شود ؛ این جراحی شامل  برداشت چربی اضافی پستان ، بافت غده ای اضافی و هر گونه پوست اضافی در ناحیه تحت جراحی برای کاهش اندازه پستان برای داشتن اندازه راحت تر و متناسب تر می شود.

عمل جراحی ماموپلاستی ، در بانوانی که از داشتن سینه های بزرگ و سنگین احساس ناراحتی می کنند ، انجام می گیرد ؛ جراح سینه در حین این عمل زیبایی ، با برداشتن چربی ، پوست و بافت اضافی سینه ها موجب کاهش اندازه و سایز سینه می گردد ؛ لازم به ذکر است ، بدین ترتیب بانوان دارای تناسب اندام نیز خواهند شد.

انواع ماموپلاستی در حال حاضر کدام اند ؟

بسته به نیاز هر بیمار ، انواع مختلفی از ماموپلاستی وجود دارد ؛ بر خلاف آنچه بسیاری از مردم فکر می کنند ، این جراحی مداخله ای برجسته سازی سینه نیست ؛ برجسته سازی سینه ، کاهش سینه ، بازسازی سینه از انواع ماموپلاستی است.

چرا جراحی کاهنده پستان انجام می شود ؟

پستان های بزرگ موجب درد مزمن کمر ، چین های عمیق در شانه از بند کرست ، تحریک و سوزش پوست ماند راش ( دانه های پوستی ) زیر پستان و غیره می شود ؛ زنان با سینه های بزرگ در فعالیت های فیزیکی زمان سختی را سپری می کنند ؛ این دلیل دیگری است که بسیاری از زنان با سینه بزرگ و آویزان درصدد انجام ماموپلاستی کاهنده هستند ؛ بافت سینه می تواند سنگین باشد و سینه های بزرگ می تواند فعالیت هایی ؛ مانند دویدن ، پریدن و غیره را سخت کند.

تکنیک های جراحی کاهنده پستان

چندین روش جراحی کاهنده پستان وجود دارد ؛ جدیدترین تکنیک کاهش سینه مانند کاهش عمومی که اثرات زخم بسیار کمتری نسبت به تکنیک های سنتی دارند و فرم بهتری در سینه برجا می گذارد توسط پزشکان حاذق استفاده می شود ؛ جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد.

ماموپلاستی برجسته سازی پستان با تزریق چربی

بعد از شیردهی و کاهش وزن اضافی ، عدم رشد در بافت سینه ممکن است وجود داشته باشد ؛ ماموپلاستی زیبایی برجسته سازی می تواند با تزریق بافت چربی انجام شود.

بافت های چربی که ممکن است ، برداشته شود ؛ عمدتا از ناحیه شکم برداشته می شود و تحت بیهوشی عمومی یا بیحسی موضعی و آرام بخش به سینه تزریق می شود ؛ با تزریق چربی بزرگ کردن جزئی سینه می تواند به دست آید ؛ این تکنیک را می توان در بیمارانی انجام داد که بد شکلی سینه ندارند و بزرگ کردن پستان در دو تا سه جلسه کافی است.

ماموپلاستی افزایشی با پروتز

ماموپلاستی برجسته سازی ؛ به بیمار اجازه می دهد اندازه و حجم سینه را با ایمپلنت یا پروتز سینه افزایش دهد ؛ هدف این جراحی دست یافتن به نتیجه طبیعی است ، حتی اگر افزایش قابل لحاظی داشته باشد.

استفاده از پروتز یا چربی که انتقال چربی نیز گفته می شود ، اندازه سینه را افزایش می دهد یا حجم سینه که به دلیل کاهش وزن یا بارداری از بین رفته است را بازیابی می کند.

مزایای ماموپلاستی افزایشی با رویکرد درمانی

• برخلاف ماستکتومی ، نیازی به از دست دادن پستان نیست و سرطان کاملا برداشته می شود.
  • برخلاف لامپکتومی ( جراحی حفظ پستان ) ، احتمال تغییر شکل مختصری در پستان بعد از عمل خیلی کم است ؛ هدف از این جراحی ایجاد فرم طبیعی پستان است.
  • برای زنانی که به طور خاصی سینه های بزرگ دارند ، این جراحی اندازه را کاهش می دهد که می تواند مزیت بزرگی باشد.
  • کاهش اندازه پستان می تواند رادیوتراپی را موثرتر و آسان تر کند.

ماموپلاستی کاهشی

جراحی کاهشی سایز سینه است که سینه را با برداشتن چربی و پوست زائد فرم می دهد و به سمت بالا می کشد.

این عمل ، علاوه بر بهبود فرم سینه ها ؛ علائم فیزیکی ناشی از بزرگی سینه ؛ شامل درد گردن و شانه ، کمر درد و تحریک پوستی زیر چین طبیعی پستان ، فشار دردناک بند سوتین و دشواری در ورزش را نیز تسکین می دهد.

لازم به ذکر است که جراحی کاهشی سینه را می توان با هدف اصلاح عدم تقارن سینه ها نیز استفاده کرد.

در حین جراحی ماموپلاستی کاهشی چه اتفاقی می افتد ؟

عمل ماموپلاستی کاهشی ، تحت بیهوشی عمومی انجام شده و یک ساعت و نیم تا سه ساعت طول می کشد و طی آن ، چربی و پوست اضافی سینه برداشته می شود.

در این جراحی ، جراح سینه را فرم می دهد و نوک پستان را در موقعیت جدید قرار می دهد.

تکنیک های مختلف برش در جراحی ماموپلاستی کاهشی ؛ بر اساس بافت پستان ، مقدار پوست اضافی که باید برداشته شود و اهداف شخصی بیمار انتخاب خواهند شد.

انواع مختلف برش در جراحی کاهشی پستان

برش لنگری

برشی در اطراف نوک پستان ، پایین سینه و در امتداد چین پستان ایجاد می شود که در واقع به شکل لنگر می باشد.

سپس چربی ، پوست و بافت اضافی از قسمت پایین پستان برداشته می شود و نوک پستان و آرئول به سمت بالا منتقل می شوند و برش ها با بخیه بسته می شود.

این نوع برش ، معمولا برای زنانی استفاده می شود که پستان های پهنی دارند.

برش عمودی

در این روش ، یک برش شبیه ” آب نبات چوبی” در اطراف نوک پستان و یک برش عمودی از آرئول تا زیر سینه زده می شود ؛ سپس جراح ، چربی و بافت اضافی را برداشته و پوست باقیمانده را سفت کرده و در نهایت برش را با بخیه می بندد.

به طور کلی این نوع برش ، در بیمارانی استفاده می شود که پستان های نسبتا بزرگی دارند.

باید متذکر شد که بعضی اوقات ، لیپوساکشن نیز همراه با کاهش سایز سینه انجام می شود.

برش دونات

این تکنیک ، مستلزم ایجاد دو برش کوتاه و هم مرکز در حاشیه آرئول است که در پوست تیره اطراف نوک پستان پنهان می شود.

ماموپلاستی کاهشی مناسب چه کسانی است ؟

اگر یک مورد یا بیشتر از شرایط زیر را تجربه می کنید ، می توانید کاندید خوبی برای این جراحی تلقی شوید :

• سینه های شما نسبت به اندام تان خیلی بزرگ است.
  • درد شانه ، گردن و کمر به دلیل سنگینی سینه ها دارید.
  • ایجاد شیار در شانه به دلیل فشار ناشی از بند سوتین
  • اندازه سینه ها یکسان نیست ، یکی از سینه ها به طور مشهودی بزرگتر از دیگری است.
  • عفونت یا بثورات پوستی در زیر سینه دارید.
  • به دلیل بزرگ بودن سینه ها در انجام فعالیت های فیزیکی مشکل دارید.

اقدامات قبل از عمل ماموپلاستی

• از مصرف آسپیرین ، ادویل ، مترون یا فراورده های دارویی حاوی آسپیرین دو هفته خودداری کنید.
  • هر گونه دخانیات را متوقف کنید.
  • از داروهای رقیق کننده خون و ضد التهاب خودداری کنید.

مراقبت بعد از عمل ماموپلاستی

• چند روز اول مصرف مسکن الزامی است.
  • دو هفته بعد ازعمل می توانید به فعالیت های عادی خود باز گردید و از فعالیت های شدید خودداری کنید.
  • درد ، تورم و کبودی بعد از چند هفته فروکش می کند.
  • اندازه و فرم نهایی سینه 6 تا 12 ماه بعد از جراحی دیده می شود ؛ اثر جراحی  با کرست ، لباس شنا و لباس های معمول پوشیده می شود و به مرور زمان محو می شود.

نکات مراقبتی بعد از ماموپلاستی

همانند هر جراحی ، نکات و توصیه هایی بعد از جراحی وجود دارد که در اینجا به تعدادی از این نکات اشاره می شود.

• بازوها باید به آرامی حرکت کند ، نباید اضافه وزن داشته باشید ، وزن از سینه محافظت نمی کند ؛ بعلاوه ، استراحت بازو التهاب را کاهش می دهد ، اما حرکت دادن الزامی است.
  • به پشت بخوابید و سر را با کمک چند بالش یا پتو بالاتر نگه دارید تا التهاب کاهش یابد.
  • دست ها را بالاتر از سینه نبرید ، همتراز با خط سینه باشد.
  • از غوطه ور شدن در وان حمام ، وان داغ ، استخر یا آب های طبیعی مانند دریاچه ، اقیانوس و غیره پرهیز کنید تا از اشاعه عفونت جلوگیری شود.
  • لباس های تنگ و چسبان نپوشید تا به سینه هایتان فشاری وارد نشود.